onsdag 22 april 2015

Förberedelse inför Rättegångsspel

Idag hade vi förberedelse inför Rättegångsspel som kommer i maj. Vid förberedelseseminariet – som hölls på universitetet – fick alla studenter ”särskilda instruktioner” för varje grupp. Grupperna träffades för att fördela roller, planera upplägget för samarbetet m.m. Vid förberedelseseminariets slut fick min grupp att lämna uppgift till ansvarig lärare om rollfördelning och upplägg för gruppens samarbete. Aktivt deltagande i grupparbetet krävdes från oss för att det obligatoriska momentet ska anses fullgjort. Att de olika rollinsatserna innebär olika stora prestationer spelar därvid mindre roll som våra lärarna säger, det viktiga är att alla i gruppen samarbetar under förberedelserna. 

Själva spelet handlar om körkortsmålet där en man körde för fort och sedan fick körkortsåterkallelse. Nu vill han överklaga beslut. Jag och två andra mina arbetskamrater fick olika roller (ombud, vittne och klagande). Jag kommer att vara ombud och ska framställa samt precisera yrkande för min klient. Sedan ska jag utveckla grunderna för hans överklagande genom min utredning av gällande rätt och handlingarna i målet. Därefter förbereds frågor till klagande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar