lördag 18 april 2015

Svårt att få jobb medan man är studerande: Diskriminering eller har jag fel ?

Här vill jag ta upp ett problem som riktar sig på när man är studerande och har svårt att få jobb speciellt det jobb som man kommer att arbeta med i framtiden efter sin avslutning i universitet. Under en ganska lång period sökte jag massa med olika tjänster som hade juridisk inriktning, mestadels sökte jag hos olika advokat och juristbyråer samt hos olika myndigheter.

Det jobbet som de erbjöd var inte så svårt, t.ex: skicka papper till någon, hitta relevant information på internet, svara på telefonen, det vill säga administrativt jobb...och vad tror ni, lyckades jag att få det här skit-slav jobb ? Absolut inte...För att komma till intervju kräver arbetsgivarna att man ska hämta massa papper med sig såsom: betygsutdrag, referenser från tidigare arbetsplats, cv, personlig brev osv. Sedan ringer de till dig och kallar på intervju, därefter bestäms tiden vilken du ska komma och thats it, man har hoppet att allt kommer gå bra....men...men...men...

När man kommer på intervjun brukar det sitta två-tre "psykologer" som intervjuar dig..... ahahahah...så roliga de är. De vill fånga upp dig på något som stämmer inte alls med det du har skrivit på ditt cv enligt dem...Men hos mig allt stämde vad hade jag skrivit i mitt cv och till alla tidigare jobb hade jag referenser med mig.

Vidare ställer de sådana frågor som har inte ens med tjänsten att göra, t.ex: "vilken dagis du har gått ?"....konstigt visst, vad har min dagis att göra med era tjänst tänker jag....När intervju tar slut, de brukar vara trevliga och säger tack för att du kom och säger att vi kommer höra från oss inom kort...Du kommer hem med hoppet att du blir anställt, sitter och väntar när du blir kallad från dem för att börja med arbetet, men plötsligt du öppnar din brevlåda och där bruka stå så här:

- Tack för din ansökan till tjänsten. Tyvärr måste vi meddela dig att vi denna gång gått vidare med andra kvalificerade kandidater.

Och nu är fråga vilka kvalificerade kandidater har gått vidare ?Vilka är dem egentligen? Hur de ser ut ? Vad är skälet att jag fick avslag ?....Jag har satsat min tid, uppsköt alla mina viktiga angelägenheter för att komma på deras tråkig intervju och få bara det där svaret ?! Extremt förbannad jag är !

När jag försökte ringa till de och fråga om skälet så fick jag exakt likadan svar - "tyvärr vi har gått vidare med andra kvalificerade kandidater"....inget mer...jaha tänkte jag,okej. Man måste kanske ha två eller tre högutbildningar för att få lyckas att få deras skit jobb enligt dem...eller man inte är erfaren att arbeta med pappersjobb? Men jag har tillräckliga kunskaper att arbeta som assistent och detta står i mitt cv, till och med hade jag referenser från tidigare arbetsgivare och de kunde fråga om mig.....Men kanske det finns en annan anledning att de inte tog emot mig och det är att jag har utländsk efternamn och bakgrund ? Då det är rent diskriminering !

Det är klart de kan inte säga till mig att "du är inte blondin"eller att mitt efternamn slutas inte på -sson för de är rädda och kommer inte våga säga så här rakt i ansikte, därför diskriminerar de på ett fint sätt som de gör. Och om det är så som jag misstänker kan de dra åt helvete då. Istället att hitta ett sådant jobb som de erbjuder och få avslag hela tiden ska jag satsa bara på min utbildning, ska försöka klara den så bra som möjligt och sedan starta eget och jobba åt mig själv. Jag vill inte känna mig diskriminerad och vara deras slav.

Här kan ni se några byråer svar som jag fick avslag ifrån på mina ansökningar:

- Circles Sweden: 

"Hej. Tack för din ansökan till tjänsten. Tyvärr måste vi meddela dig att vi denna gång gått vidare med andra kandidater.

Vi tackar för visat intresse och önskar en fortsatt bra vecka.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,"

- Alra: 

"Hej,
Tack för din ansökan och för visat intresse av att arbeta hos oss! Det var många kvalificerade kandidater som visade intresse för tjänsten och tyvärr måste vi meddela dig att vi valt att gå vidare med andra kandidater i rekryteringsprocessen.

Du är varmt välkommen att söka andra tjänster hos oss och på karriar.allra.se kan du se alla våra aktuella rekryteringar. Vi tackar för det intresse du visat och önskar dig lycka till i ditt framtida jobbsökande!

Med vänliga hälsningar "

- Magnusson Advokatbyrå AB:

"Hej,

Tack för att din ansökan och visat intresse för Magnusson Advokatbyrå.

Intresset har varit mycket stort och vi har fått ett stort antal ansökningar där många av er sökanden är kvalificerade. Urvalsprocessen har inte varit lätt men efter genomförda intervjuomgångar har annan sökande denna gång erhållit anställning som sommarnotarie.

Du är alltid välkommen att söka lediga tjänster hos oss och det bästa sättet att hålla sig uppdaterad är via vår hemsida www.magnussonlaw.com.

Vi vill tacka dig för Din ansökan som sommarnotarie på Magnusson Advokatbyrå och önskar Dig all lycka till i framtiden."

SAMMANFATTNING

Tråkigt, jättetråkigt att se sådana svar och ha misstanke att detta hände på grund av att jag har en annan hår färg än dem...hoppas att jag har fel och någon kommer reagera på denna situation. För Sverige är ett demokratiskt land och alla ska vara likabehandlade...så står det iallafall i lagen. Önskar de firmor, byråer och myndigheter att komma ihåg om likabehandlingsprincipen !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar